luni, 4 iunie 2012



Pagină pentru părinţi – şi nu numai –
Ateliere de dezvoltare personală pentru adolescenţi

                                       Motto:” Nimeni nu poate schimba pe nimeni, dar fiecare
                                                                                    se poate schimba pe sine!”

                         DIANA IOANEȘ - psiholog formator în consiliere și psihoterapie     psihanalitică pentru copii, adolescenți si adulți

                                 - psiholog principal 
şi supervizor în psihologie educaţională, consiliere şcolară şi vocaţională
                                       


Ca psiholog şcolar coordonez ateliere de dezvoltare personală pentru adolescenţi, de mai bine de 10 ani şi anume din anul 2000. În fiecare an la Colegiul Naţional Bilingv “George Coşbuc” unde activez ca psiholog, lucrez cu 4-5 grupuri de adolescenţi, implicaţi în procesul autocunoaşterii şi autodezvoltării. Înscrierea în aceste grupuri se bazează pe dorinţa adolescenţilor de a se descoperi pe ei înşişi, altfel spus, cei ce se înscriu în aceste grupuri doresc să fie acolo - nu sunt înscrişi nici de părinţi, nici de diriginte.

Care este scopul acestor ateliere ?

Scopul acestor întâlniri nu constă în a-i da adolescentului indicaţii, sfaturi, soluţii, ci  presupune ghidarea adolescentului în procesul de autocunoaştere (al căutării de sine, a descoperirii propriei identităţi) precum şi a-l învăţa cum să-şi ofere autosprijin.
Adolescenţii pot ajunge să înţeleagă că se pot schimba şi pot fi ajutaţi să devină conştienţi atât de ceea ce sunt, cât şi de potenţialul lor, adică de ceea ce pot deveni. Rolul psihologului este acela de a-i elibera adolescentului resursele sale interioare astfel încât el să descopere că suportul de bază în dezvoltarea sa este chiar el însuşi.
În cadrul acestor întâlniri adolescenţii işi pot contura şi clarifica sistemul de valori, deoarece se ştie că adolescentul pune sub semnul întrebării ideile şi valorile cu care vine în contact (mai ales ale părinţilor), supunându-le unei critici necruţătoare.
Un alt obiectiv al acestor ateliere este acela de a dezvolta inteligenţa emoţională a adolescentului, ceea ce presupune sprijinirea lui în scopul identificării emoţiilor trăite şi al exteriorizării acestora într-o manieră potrivită situaţiei, fără teama de a-şi exprima slăbiciunile.
Nu în ultimul rând, aceste ateliere contribuie la dezvoltarea creativităţii, spontaneităţii, creşterea autoafirmării şi cooperării în întâlnirea cu celălalt, dobândirea unei capacităţi de comunicare autentică, creşterea gradului de empatie.

Cum se desfăşoară aceste ateliere ?

Exteriorizarea prin anumite exerciţii de tip “joc” - în spatele cărora sunt situaţii reale de viaţă - favorizează deschiderea adolescentului spre fanteziile interioare, precum şi producerea unor descărcări emoţionale.
Prin intermediul grupurilor de dezvoltare personală se utilizează resursele interne ale adolescentului, permiţându-i acestuia exteriorizarea senzaţiilor, sentimentelor, trăirilor proprii; totodată se utilizează nivelul inconştient ca sursă de ajutor şi de rezolvare a conflictelor.
Jocul este considerat ca o modalitate de autoterapie, întrucât situaţia de joc se experimentează în siguranţă, într-un cadru permisiv şi într-o atmosferă securizantă. Adolescentul experimentează diferite situaţii de joc, ceea ce îl ajută la conştientizarea unor părţi din el, jocul fiind o modalitate de a pune aceste părţi ale sale în echilibru, prin integrarea aspectelor disociate ale personalităţii.
 Sunt exerciţii de provocare la creştere şi autodezvoltare, la autodescoperire şi autoexplorare.
Exprimarea simbolică prin artă (desen, pictură, modelaj) permite “problemei” să devină vizibilă, astfel încât psihologul să identifice posibilităţile de intervenţie prin terapie.

Organizarea atelierelor:

Grupurile de dezvoltare personală sunt constituite din 10–15 adolescenţi din aceeaşi grupă de vârstă şi din aceeaşi clasă. Şedinţele durează o oră şi jumătate. Întâlnirile sunt săptămânale, iar stagiul durează 10 şedinţe.

Structura atelierelor:

·         Exerciţii de intercunoaştere:
-          prezentarea fiecărui adolescent într-un mod original;
-          “linia vieţii”
·         Exerciţii de:
-          imagerie mentală;
-          comunicare non-verbală;
-          identificare a imaginii de sine în ochii celorlalţi;
-          optimizare a stimei de sine;
-          dezvoltare a empatiei
·         Scenarii metaforice de grup:
-          “statuia grupului”;
-          “constelaţia familială”;
-          “grădina zoologică”
·         Stimularea creativitaţii prin:
-          modelaj cu plastilină;
-          desen liber / perechi / grup;
-          pictura sentimentelor;
-          crearea de poveşti;
-          dramaterapia;
-          terapia prin joc;
-          tehnica fanteziei ghidate.

Impresii ale adolescenţilor din Colegiul Naţional Bilingv “George Coşbuc” despre Atelierele de autocunoaştere si autodezvoltare”:

Această experienţă a fost cea mai bună metodă de a mă cunoaşte mai bine pe mine şi pe colegii mei, prin lacrimi, zâmbete, hohote de râs şi momente de tăcere!”         
(Alexandru - 18 ani)

“ O călătorie pe care nu o voi uita prea repede. Noi prietenii s-au dezvoltat, amintiri au revenit in memorie!”      (Sandra - 17 ani)

“ De ce să te înscrii?.... De ce nu?   Nu ai nimic de pierdut, din contră, ai numai de câştigat. Cu siguranţă, aceste şedinte te vor face să vezi lucrurile şi viaţa ta şi din alt unghi decât până acum. Cel puţin aşa a fost pentru mine, am reuşit să-mi rezolv anumite probleme legate de lucrul în echipă, dar şi de mine însumi!”         (Andrei – 18 ani)

“ Am decis să particip la aceste ateliere nu pentru ca aş fi crezut că am o problemă a carei soluţie o voi gasi aici, ci din curiozitate şi din dorinţa de a-mi cunoaşte mai bine colegii de care nu reuşisem să mă apropii prea mult. Deşi nu pot garanta efectele acestei alegeri, pot spune că aceasta a constituit o experienţă benefică pentru mine, ca membru al societăţii !”   (Cristina - 17 ani)

“ Nu spune < nu > până nu încerci! Mă aşteptam să fie stânjenitor să discut anumite probleme cu ceilalţi, însă rămâne la latitudinea ta dacă te deschizi sau nu în faţa celorlalţi. Indiferent de alegerea pe care o faci, te descoperi pe tine însăţi şi totodată creezi legături puternice cu cei din grup!”     (Laura – 17 ani)

Pentru a programa o ședință de consiliere psihologică sau de psihoterapie trimite un email: dianaioanes_bf@yahoo.com,  tel. 0724 993 964

                                                           site cabinet
www.cabinet-psihologie-bucuresti.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu